تنها قاضي عنوان اتهام را تعيين مي‌ كند

چهارشنبه گذشته کیفرخواست پرونده حادثه پاسداران یکی از این افراد که واضح بود و اعتراف داشت، صادر شد
افرادی که در صحنه حادثه پاسداران حضور داشتند، مسبب بودند ولو به علت سببیت شناسایی و تحت تعقیب هستند
تا به حال فرد خارجی در رابطه با محيط زيست بازداشت نشده است، افرادی در مظان اتهام هستند
در پرونده ریيس جمهور سابق، هنوز اقدام قضایی به معنای احضار، تفهیم اتهام یا بازداشت صورت نگرفته است


برای مسئول سابق حراست بانک مرکزی، پرونده‌ای تشکیل شده بود که با قرار وثیقه آزاد شد
سخنگوی قوه قضاییه در‌صد و بیست و پنجمین نشست خبری‌ خود با اصحاب رسانه با ابراز تاسف از سقوط هواپيماي تهران- ياسوج گفت: در فاصله نشست قبلی با امروز دو حادثه داشتیم. حادثه نخست سقوط هواپیما بود که همه کشور را داغدار کرد و بیش از 60 نفر از هموطنان‌مان را از دست دادیم و متاسفانه به‌دليل شرایط جوی باوجود تلاش‌ها نتوانسته‌اند همه اجساد را تا امروز پیدا کنند. امیدواریم با تغییر شرایط جوی نیروهای امدادی بتوانند هر چه سریع‌تر امدادرسانی کنند.
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در مورد نحوه ورود دستگاه قضایی به سوانح هوایی بعد از وقوع آن، گفت: وقتی سانحه‌ای رخ می‌دهد، دستگاه قضایی و بازرسی کل کشور وارد می‌شوند. الان پرونده کاملی درباره سانحه هوایی در قوه قضاییه تشکیل شده و همه ابعاد قضیه در حال بررسی است. در همان روزهای اول نیز رییس قوه قضاییه دستور داد و دادستان کل کشور علاوه بر سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع وارد شد.
وي ادامه داد: با کمال تاسف عده‌ای قانون‌شکن و فرقه‌گرا و افرادی که تظاهر به دیانت می‌کنند، آمدند و در خیابان پاسداران فاجعه آفریدند، در بین مردم ایجاد نگرانی و ترس کردند و مردم از کسب و کارشان بازماندند. تعرض مستقیم ‌در خيابان پاسداران موجب عدم امنیت شد و تعدادی از ماموران نیروی انتظامی در اثر شرارت داعش گونه این مجرمان شهید شدند که تسلیت می‌گویم.وی یادآور شد: بعد از ظهر 30 بهمن حادثه رخ داد، چهارشنبه گذشته کیفرخواست پرونده یکی از این افراد که واضح بود و اعتراف داشت، صادر و پنج شنبه به دادگاه ارسال شد و در کمترین زمان ممکن محاکمه وی شروع می‌شود.
وي ادامه داد: در چنین اتهاماتی، گرفتن وکیل الزامی است و اگر محکوم علیه وکیلی دارد ،لازم است معرفی کند وگرنه باید وکیل تسخیری بگیرد. در این فرآیند قانون زمان قرار داده که باید حداقل ها را رعایت کرد. اگر در دادگاه بدوی اعتراض نشد، حکم قطعی می شود و در غیر این صورت به  تجدیدنظر می رود.
وی با بيان اينكه افرادِ در صحنه، مسبب بودند ولو به علت سببیت شناسایی و تحت تعقیب هستند، خاطرنشان كرد: در این حادثه روز اول تعدادی دستگیر می‌شوند وسپس تحقیق می شود و کسانی که ماندن‌شان ضرورت ندارد ،آزاد می شوند. اگر به قرار مجرمیت برسد، تعداد آن‌ها را دقیق می‌گویم زیرا کسانی که آزاد می‌شوند یا بی‌گناهند یا گناهکار، اما ضرورت ندارد در زندان باقی بمانند.
سخنگوي قوه قضايیه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر شايبه ضرب،جرح و فوت تعدادي از بازداشت‌شدگان گفت: اطلاعی ندارم که فرد خاصی مجروح یا مضروب شده باشد اما در چنین درگیری های خیابانی که در مقابل پلیس می ایستند و پلیس را به شهادت می رسانند و از قانون نیز تمرد می کنند، استبعادی ندارد که پلیس وقتی بخواهد آن‌ها را دستگیر کند، از ناحیه مردم یا پلیس اقدامات متقابلی صورت گیرد.به غیر از ماموران یک نفر فوت شده اما خبر ندارم که این فرد شناسایی شده جزو آشوبگران یا فرد دیگري بوده است، تنها می‌دانم کسی که در بیمارستان بوده، بعد فوت کرده است.
توضیح محسنی اژه‌ای درباره پرونده «کاووس سیدامامی»
محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری در پاسخ به این سوال که طبق گفته‌های دادستان تهران تا پایان شهریور 70 نفر به اتهام جاسوسی دستگیر شدند، توضیح دهید که اکنون چند نفر به اتهام جاسوسی در کشور تحمل کیفر می‌کنند، گفت: از عددی که از قول دادستان گفتید که در حال حاضر 70 نفر در زندان هستند، اطلاع ندارم و این به معنای افزایش نیست زیرا برخی از سال‌های قبل دستگیر و محکوم شدند.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه کاووس سیدامامی دادگاهی نشده بود، درباره اقدام صداوسیما مبنی بر ساخت مستند از این فرد توضیح دهید که آیا این اقدام خلاف قانون است یا خیر، اظهار کرد: در خصوص این پرونده یک نفر که عنوان استادی نيز داشته، خودکشی می‌کند و این موضوع در داخل و خارج بازتاب دارد؛آنچه که از صداوسیما پخش شده را ندیدم اما اگر چنین اتفاقی بیفتد و رسانه ملی به آن نپردازد، همه گله می‌کنند. اگر کسی دستگیر شود و اعلام نشود ‌دوباره گلایه ‌صورت مي‌گيرد یا وقتی شایعاتی مطرح می شود، مردم خواهان اطلاع رسانی در مورد عنوان اتهامی هستند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پلیس اطلاعیه داده که یک تا 10 سال حبس برای کسانی که کشف حجاب کرده‌اند، در نظر گرفته می شود آیا طرح این موضوع و اتهام افراد خارج از اختیارات پلیس نیست، گفت: اگر کسی قانون را بخواند، ایرادی ندارد و دخالت در کار دیگران نیست اما فقط قاضی می‌تواند بگوید چه عنوان اتهامی برای کسی که دستگیر شده در نظر گرفته می‌شود و حتی ممکن است عنوان اتهامی را بازپرس تفهیم کند و چه بسا در حین تحقیقات متوجه شوند که عنوان صحیح نبوده و عنوان جدید را تفهیم می‌کنند.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده است که پروژه انتقال آب و موضوع یوز ایرانی از سوی سیدامامی مطرح شده و همه پروژه‌های اسرايیلی بوده‌اند و آیا فرد خارجی در این زمینه بازداشت شده است؟ گفت: تا الان فرد خارجی بازداشت نشده اما افراد در مظان اتهام هستند و تعدادی ‌نيز در داخل کشور بازداشت شده اند. سه نفر در استان هرمزگان بازداشت شده‌اند و باید صبر کنیم تا پرونده روشن شود تا بتوانیم در خصوص آن صحبت کنیم.
صحبت‌های احمدی‌نژاد، خلاف شرع و قانون است
اژه‌ای در ادامه نشست خبری در مورد آخرین وضعیت پرونده احمدی نژاد و همچنین نامه‌ اخیرش و صحبت‌های باهنر در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دستگیری او، گفت: در این‌باره چندین بار صحبت‌هایی داشتم که برای شما و مردم قانع کننده نبوده است.این پرونده غیر از آنکه به آن اتهامات دیگری افزوده شده، اقدام عملی دیگری به معنای احضار، تفهیم اتهام و بازداشت صورت نگرفته است، البته ‌دوباره مسائلی از سوی فردی اتفاق افتاده است که‌درگذشته مسئولیت بزرگی در کشور داشته و متاسفانه صحبت‌ها و حرف‌هایی می‌زند که در آن خلاف شرع و قانون وجود دارد.سخنگوی قوه قضايیه تاکید کرد: ان‌شاا... این مسائل در فرصت مناسب خود رسیدگی می شود اما در پرونده مورد نظر، غیر از جمع‌آوری ادله بیشتر، هنوز اقدام قضایی به معنای احضار، تفهیم اتهام یا بازداشت صورت نگرفته است.وی همچنین گفت: چنین مطلبی راکه شما در مورد صحبت‌های آقای باهنر گفتید،نشنیده‌ام.
فوت یک نفر غیر از ماموران در حادثه خیابان پاسداران
در ادامه نشست خبری سخنگوی قوه قضايیه، خبرنگاری از او پرسید که اين اواخر وزیر ارتباطات مطرح کرده که اطلاعات شخصی کاربران توسط اپراتورها توزیع شده و این موضوع به دستگاه قضایی و کمیسیون قضایی اعلام شده، با توجه به این موضوع آیا دستگاه قضایی نمی‌خواهد به این موضوع  ورود کند؟محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال گفت: شب گذشته از تلویزیون شنیدم که ایشان گفت می‌خواهد این موضوع را به دستگاه قضایی اعلام کند. با این وجود چنانچه ایشان اعلام کرده یا می خواهد اعلام کند اگر عنوان مجرمانه داشته باشد به آن رسیدگی می کنیم.
تشكيل پرونده براي مسئول سابق حراست بانک مرکزی
محسنی اژه‌ای در پاسخ به خبرنگاری كه پرسید اين اواخر شنیده شده در حوزه اقتصادی و پولی و بانکی برخی مدیران و مسئولان بانک مرکزی بازداشت شده‌اند، آیا شما چنین موضوعی را تایید می کنید؟ گفت: به این ترتیب که شما می‌فرمایید را نمی‌دانم اما برای مسئول سابق حراست بانک مرکزی پرونده‌ای تشکیل شده بود که با قرار وثیقه آزاد شد، مساله ایشان مالی بود.وی افزود: فرد دیگری که مدیر نیست و از یکی از معاونت‌های بانک مرکزی بود، به اتهام مالی بازداشت شد که اکنون این فرد نیز با قرار وثیقه آزاد شده است.
بازپرس دستگیر شده است
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره دستور رییس قوه‌قضاییه برای رسیدگی به تخلفات قضات گفت: ما افراد را برای این موضوع در نظر گرفتیم و با شدت به کار قضات نظارت می‌کنیم، همین دیروز یک بازپرس را دستگیر کردیم و به آن رسیدگی می‌شود و با روشن شدن پرونده‌ها اسامی اعلام می‌شود.وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بازپرس دستگیر شده کیست؟ افزود: الان نمی‌شود گفت که بازپرس دستگیر شده کیست زیرا باید حکم قطعی شود. فرجه هايی قانونی داریم که باید در هر پرونده ای رعایت کنیم.
پرونده قائم مقام شهردار سابق در حال رسيدگي است
سخنگوی قوه قضايیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده تخلفات مالی قائم مقام شهردار سابق و نحوه رسیدگی به گزارش اعلامی درباره تخلفات دوران شهرداری سابق از سوی نجفی شهردار تهران، گفت: گزارشی را داده‌اند که در حال رسیدگی است.وقتی پرونده‌ای ارسال می‌شود به بازپرس ارجاع شده و بازپرس اقدامات خود را شروع می کند. اقدامات بر اساس گزارش ارسالی از سوی مرجع مربوطه است که اگر مستندات کافی نباشد و سوالی وجود داشته باشد، می پرسند و مستندات را می گیرند. سپس کسانی راکه در مظان اتهام هستند، احضار می کنند و توضیح می خواهند. در ادامه اگر به این نتیجه برسند که باید تفهیم اتهام صورت گیرد آن را انجام داده و مراحل بعدی طی می شود.
معاون اول قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای زاکانی به اتهام نشر مطالب خلاف واقع به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است، امروز وی ضمن تایید محکومیتش مطرح کرده که دادستان کل کشور به عنوان مدعی‌العموم بر اساس ماده 18 سابق درخواست نقض حکم را داده، آیا دادستانی می‌تواند حکم دیوان عالی را نقض کند، پرونده ایشان در چه وضعیتی قرار دارد؟ گفت:از اینکه پرونده آقای زاکانی در چه وضعیتی است ،اطلاعی ندارم. اما طبق ماده 18 سابق و 477 فعلی چند مقام هستند که می‌توانند علاوه بر محکوم‌علیه یا وکیل قانونی آن‌ها، درخواست ماده 477 را داشته باشند. این ‌نيز درباره پرونده‌هایی است که در خود دادگستری اعم از دادگاه بدوی یا تجدیدنظر قطعی می‌شود. در این موارد رییس دادگستری استان می‌تواند درخواست اعمال ماده 477 را داشته باشد حتی اگر خود محکوم‌علیه چنین درخواستی را نداشته باشد.
فروش اراضی حاشیه آزادراه تهران ـ شمال
وی در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره فروش 35 میلیون متر مربع از اراضی حاشیه آزادراه تهران ـ شمال و ورود مدعی‌العموم به این موضوع، گفت: سوال شما ابهام دارد، چون یک بخشی از حاشیه اتوبان‌ها حریم است که قابل فروش نیست. بخشی از آن‌ها مربوط به اموال شخصی مردم است که کسی نمی‌تواند آن را به فروش برساند. اگر مربوط به منابع طبیعی و خارج از حریم آنجا باشد، باید بررسی کنیم که آیا منابع طبیعی چنین اختیاری دارد یا خیر و اینکه چرا واگذار کرده است؟ مسلم آن است که در همه بخش‌ها نمی‌تواند واگذاری و فروش را انجام دهد.محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: اگر فروش از اموال طبیعی بوده باید بررسی کنیم که منابع طبیعی چنین زمینی را داده یا خیر، اینکه این زمین کجا و به چه مناسبتی داده شده است، باید همه ابعاد آن روشن شود.
اعمال محدوديت براي ریيس دولت اصلاحات
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که شب گذشته ماموران مانع حضور رییس دولت اصلاحات در سالگرد تاسیس کتابخانه مرکزی شدند و اینکه آیا محدودیت جدیدی وضع شده است، گفت: این مربوط به دادسرای ویژه روحانیت است و من اطلاع ندارم. علی القاعده احکامی که داده شد، تمدید می‌شد اما از این موضوعی که می‌گویید یا تمدید حکم اطلاع ندارم.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند حساب‌های قوه قضاییه نظارت‌پذیر شود، گفت: حساب‌ها شخصی نبوده و از قبل نظارت‌پذیر بوده است. هیچ کدام از حساب‌ها شخصی نبوده و همه چیز آن روشن است و نمایندگان نيزدر جریان قرار گرفتند.وی درباره پرونده اخلال ارزی اظهار کرد: حدود 91 نفر در ارتباط با اخلال ارزی، حساب‌های‌شان مسدود شده و حدود 37 میلیارد تومان موجودی داشته که مسدود شده است. موجودی این حساب‌ها 37 میلیارد است اما گردش مالی این 91 نفر خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. افرادی ‌نيز بازداشت شدند که برخی با قرار آزاد و برخی همچنان بازداشت هستند و پرونده ارزی هنوز ادامه دارد.
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالي درباره اختلاس 100میلیاردی در وزارت نفت و دوتابعیتی بودن این فرد و اینکه وزارت اطلاعات پیشتر منکر فعالیت این افراد در دستگاه‌ها شده بود، گفت: در این پرونده باید از چند دستگاه سوال جدی شود؛ حراست تا الان کجا بوده، حسابرس‌ها و بازرس‌ها کجا بودند؟ می‌گویند ظرف چندین سال اتفاق افتاده، چگونه متوجه نشدند؟ چطور وزارت نفت و قسمت مربوطه مطلع نشدند؟ 12 نفر تا الان تحت تعقیب قرار گرفتند و تفهیم اتهام شدند. سه نفر از مدیران ‌درحال حاضر بازداشت هستند. چیزی حدود 70 میلیارد تومان از اموال فردی که فرار کرده، شناسایی شده که شامل 14 آپارتمان و 25 قطعه زمین و 9 دستگاه اتومبیل و موتورهای لوکس است. مجموع این‌ها را می‌گویند حدود 70 میلیارد تومان است. از سیستم اطلاعاتی و خود نفت کمک گرفته شده تا جایی که ممکن است اموال وی شناسایی شود و یک نشانه‌هایی از اموال این فرد در خارج است که پیگیری می‌شود.
وی با بیان اینکه امیدواریم با اقدامات حقوقی این متهم را بازگردانیم، گفت: من شنیدم که ایشان دوتابعیتی است اما تحقیق نکردم که اسناد و مدارکش درست هست یا خیر. اینکه بگویند «ما دوتابعیتی نداریم» صحیح نیست زیرا برخی افراد دوتابعیتی وجود دارند. دوتابعیتی‌ها اجازه ندارند در هیچ یک از دستگاه‌های دولتی فعالیت کنند. یک استفاده‌ای که برخی‌ها می‌کنند، این است که یک فرد دوتابعیتی را به‌عنوان مشاور به‌کار می‌گیرند که این خلاف فلسفه قانون است.
محسنی اژ‌ه‌ای گفت عبدالرسول دری اصفهانی دوتابعیتی بود، وی زمانی که با دستگاه‌های امنیتی کار می‌کرد، دوتابعیتی بودن خود را کتمان می‌کرد. در همین سال‌های اخیر ایشان را به‌عنوان مشاور به‌کار گرفته بودند اما به همه اسناد، مدارک و اطلاعات طبقه‌بندی‌شده دسترسی داشت.
بنده از بقایی شکایت نکردم
اژه‌ای در پاسخ به این سوال که دادگاه تجدیدنظر بقایی به سرعت تشکیل شد و این موضوع نيز باعث اعتراض بقایی و وکیل وی شده است که مهلت خواندن پرونده را نداشتند، گفت: این پرونده را هم بقایی و هم وکیلش مطالعه کرده‌اند. بقایی چند وکیل دارد و این پرونده‌ که 100 جلدی نیست و به سرعت خوانده می‌شود و فرصت بسياری برای خواندن نمی‌خواهد؛ اگر برای این گونه پرونده ها فرصت دهیم می‌گویند چرا طولانی شد و اگر سریع تشکیل شود، می‌گویند چرا سریع تشکیل شده است و برای بقایی ‌هشت جلسه دادگاه تجدیدنظر تشکیل شده و فرصت ارسال لایحه نهایی ‌نيز داده شده است.  
وی افزود: من از بقایی شکایت نکردم و اطلاع ندارم که آیا مدعی العموم شکایتی کرده است یا خیر؟